
Zorg op het Bernarduscollege
Op het Bernarduscollege begeleiden leerkrachten, ondersteuners en directie alle leerlingen om zich optimaal te ontplooien in leren, leven en beleven in een warme, groeigerichte en stimulerende leer- en leefomgeving die positief omgaat met verschillen, in verbondenheid met hun context.
Samen ondersteuning bieden
Je staat er als leerling niet alleen voor. We gaan samen op weg, en dat zowel op het vlak van leren als leven.
Je klassenleraar is je eerste aanspreekpunt op school. Die vraagt regelmatig hoe het met jou gaat in de klas. Als je een probleem ervaart, kan je bij hem/haar terecht. Deze persoon is ook de contactpersoon voor je ouders.
Je vakleerkrachten werken dagelijks samen met jou aan je leerproces en antwoorden op al je vragen. Zij hebben oog voor de verwerking van de aangeboden leerstof. Ze volgen je attitudes en resultaten nauwgezet op en bieden je de nodige ondersteuning in het geval van studieproblemen.
De leerkrachten van onze school werken volgens de principes van ’Word je eigen coach’ om jou te versterken in alles wat met ‘leren leren’ te maken heeft. Op die manier leren we jou stap voor stap om je eigen leerproces in handen te nemen en bij te sturen waar nodig.


Kompas – Leerlingenbegeleiding
Het Kompas vormt op school voor leerlingen een centrale plek voor de zorg- en leerlingenbegeleiding.
Wat?
In het Kompas kan je terecht voor alle vragen en problemen rond welbevinden, studiekeuzes, vriendschappen, bezorgdheden, emotionele zaken … Samen met jou zoeken we hoe en met wie dit het best wordt besproken. Daarnaast organiseren we ook acties rond verschillende projecten.
Wie?
We werken met vier collega’s: per graad is er één leerlingenbegeleidster, en overkoepelend werken we ook met een jongerencoach.
Annelien Coppieters: leerlingenbegeleidster eerste graad
Sara Pede: leerlingenbegeleidster tweede graad
Louise Lagrange: leerlingenbegeleidster derde graad
Branco Van Beversluys: jongerencoach voor herstelgericht werken.
Waar?
Je kan ons vinden rechtover het leerlingensecretariaat in de H-blok. De deur van Het Kompas staat altijd open, dus spring gerust eens binnen.
Leren op het Bernarduscollege
Heb je extra hulp nodig bij het studeren? Je kan in de eerste plaats terecht bij je vakleerkrachten. Zij helpen jou op weg met remediëring en sturen bij waar nodig.
Als dat niet volstaat, staan onze leercoaches klaar. Zij analyseren samen met jou welke algemene moeilijkheden je ondervindt bij het studeren. Zo wordt een concreet plan opgesteld om je studiemethode verder te ontwikkelen.
Tijdens de bijsprongklas, die georganiseerd wordt na de lesuren, kan je terecht bij vakleerkrachten, inhoudelijke experten, die jou bijstaan bij het verwerken van leerstof die je bv. door afwezigheid gemist hebt.
De ‘accentwerking is er voor cognitief sterk functionerende leerlingen. Via projectwerking, workshops of trajecten op maat reiken we deze doelgroep handvatten aan om met hun specifieke uitdagingen om te gaan.
Leerlingen met een andere thuistaal of een andere culturele achtergrond kunnen terecht bij de portaalwerking. Het Nederlands als voertaal voor de verschillende onderwijsvakken is voor deze doelgroep niet altijd makkelijk. Daarom kunnen de portaalleerlingen zelf aangeven waar ze tegenaan lopen en vooral: wat hen kan helpen om ervoor te zorgen dat taal geen struikelblok, maar een toegangspoort wordt.
Voor leerlingen met leerstoornissen werken we op maat, met aangepaste zorgmaatregelen. We zitten daartoe samen met alle betrokken partijen (ouders, school, leerling, eventueel externe begeleiders) en stippelen jouw pad uit in overleg. We houden daarbij rekening met wat werkt voor jou, en proberen jou tegelijkertijd zelfredzamer te maken.
Leven op het Bernarduscollege
Wanneer je ’s morgens de schoolpoort nadert, word je verwelkomd door een ondersteuner. Ondersteuners houden toezicht en zijn altijd aanspreekbaar op de speelplaats. Voor school of tijdens de speeltijd kan je voor administratieve zaken zoals doktersbriefjes terecht bij de ondersteuners van het leerlingensecretariaat. Je wordt er met de glimlach geholpen en bent er welkom met al je vragen.
We organiseren meermaals per jaar voor alle leerlingen persoonlijke, coachende reflectiegesprekken tussen jou en je klassenleraar. We focussen daar op welbevinden, maar ook op je studiekeuze, resultaten, motivatie enz. Zo werken we aan een hechte band.
Samen met het zorgteam coördineren de leerlingenbegeleiders de individuele begeleiding van leerlingen die geconfronteerd worden met leerproblemen, leerstoornissen of socio-emotionele problemen. Indien nodig word je doorverwezen naar externe gespecialiseerde hulp.
Samen met jou en je vakleerkrachten gaan leerlingenbegeleiders op zoek naar het gepaste traject op maat zodat je je beter kan voelen. Indien nodig nemen we contact op met het CLB of externe ondersteuners die je kunnen helpen met je probleem.
‘Accentwerking
‘Accent op elk talent’ luidt het motto van de Bernardusscholen. In onze school willen we de talenten van onze leerlingen samen met hen ontdekken en verder ontwikkelen. Daarom proberen de leerkrachten zoveel mogelijk leerkansen te creëren voor elke leerling. Niet iedereen leert echter op dezelfde manier of op hetzelfde tempo. Soms heeft een leerling meer leerkansen nodig: dan bieden we remediëringsoefeningen aan of geven we extra uitleg. Maar voor andere leerlingen gaat het te traag: ze hebben geen nood aan herhaling tijdens de les en gaan liever meteen aan de slag. Of ze lopen op de leerstof vooruit en stellen vragen waar hun klasgenoten nog niet aan toe zijn. Of ze vinden de leerstof niet uitdagend genoeg en haken af. Ze dreigen leerkansen te mislopen.
Aan dit risico probeert de ‘Accentwerking van het Bernarduscollege tegemoet te komen. In deze werking gaan een aantal leerkrachten samen met hoogbegaafde leerlingen op weg om in te spelen op de specifieke noden die ze ervaren. We bieden hen extra uitdaging via projecten en we coachen hen bij de ontwikkeling van belangrijke (studie)vaardigheden. Bovenal willen we deze leerlingen in staat stellen om hun schoolloopbaan gemotiveerd en met een voldaan gevoel af te leggen. Met deze accenten werken we verder aan hun talenten.
In de praktijk?
Een leerling organiseerde een Repair Café om geld in te zamelen en te schenken aan Stad Oudenaarde om Oekraïnse vluchtelingen te helpen.


Portaalwerking
Leerlingen met een andere thuistaal of een andere culturele achtergrond kunnen terecht bij de portaalwerking.
Het Nederlands als voertaal voor de verschillende onderwijsvakken is voor deze doelgroep niet altijd makkelijk. Daarom kunnen de portaalleerlingen zelf aangeven waar ze tegenaan lopen en vooral: wat hen kan helpen om ervoor te zorgen dat taal geen struikelblok, maar een toegangspoort wordt.