
Zorg op het Bernarduscollege
Op het Bernarduscollege begeleiden leerkrachten, leerlingbegeleiders, leercoaches, ondersteuners en directieleden alle leerlingen om zich optimaal te ontplooien in een warme, groeigerichte en stimulerende omgeving.
Je staat er als leerling niet alleen voor. We gaan samen op weg, en dat zowel op het vlak van leren, leven en beleven.
Leren op het Bernarduscollege
Je vakleerkrachten werken dagelijks samen met jou aan je leerproces en antwoorden op al je vragen. Zij hebben oog voor de verwerking van de aangeboden leerstof en werken volgens de principes van ‘Word je eigen coach’ om jou te leren stap voor stap je eigen leerproces in handen te nemen.
Indien je extra hulp nodig hebt bij het studeren, kan je in de eerste plaats ook bij je vakleerkrachten terecht. Zij helpen jou op weg met remediëring en sturen bij waar nodig.
Als dat niet volstaat, staan onze leercoaches klaar. Zij analyseren samen met jou welke moeilijkheden je ondervindt bij het studeren. Zo wordt een concreet plan opgesteld om je studiemethode verder te ontwikkelen.
Tijdens de bijsprongklas, die georganiseerd wordt na de lesuren, kan je terecht bij vakleerkrachten, inhoudelijke experten, die jou bijstaan bij het verwerken van leerstof die je bv. door afwezigheid gemist hebt.
Voor leerlingen met leerstoornissen werken we op maat, met aangepaste zorgmaatregelen. We zitten daarvoor samen met alle betrokken partijen (ouders, school, leerling, eventueel externe begeleiders) en stippelen jouw pad uit in overleg. We houden daarbij rekening met wat werkt voor jou, en proberen jou tegelijkertijd zelfredzamer te maken.
Leven op het Bernarduscollege
Wanneer je ’s morgens de schoolpoort nadert, word je verwelkomd door een ondersteuner. Ondersteuners houden toezicht en zijn altijd aanspreekbaar op de speelplaats. Voor school of tijdens de speeltijd kan je voor administratieve zaken zoals doktersbriefjes terecht bij de ondersteuners van het leerlingensecretariaat. Je wordt er met de glimlach geholpen en bent er welkom met al je vragen.
Je klassenleraar is voor jou en jouw ouders je eerste aanspreekpunt op school. Die vraagt regelmatig hoe het met jou gaat in de klas en als je een probleem ervaart, kan je steeds bij hem/haar terecht.
We organiseren meermaals per jaar voor alle leerlingen persoonlijke, coachende reflectiegesprekken tussen jou en je klassenleraar. We focussen daar op welbevinden, maar ook op je studiekeuze, resultaten, motivatie enz. Zo werken we aan een hechte band.

Kompas – Leerlingenbegeleiding
Het Kompas vormt op school voor leerlingen een centrale plek voor de zorg- en leerlingenbegeleiding.
Wat?
Onze leerlingenbegeleiders bieden jou in de eerste plaats een luisterend oor. De jongerencoach begeleidt leerlingen in het onderhouden en herstellen van relaties met hun medeleerlingen of leerkrachten. Je kan in Het Kompas terecht voor alle vragen en problemen rond welbevinden, studiekeuzes, bezorgdheden, socio-emotionele zaken … Samen met jou zoeken we naar het gepaste traject op maat zodat je je beter kan voelen en alle lessen op een goede manier kan volgen. Indien nodig nemen we contact op met het CLB of externe ondersteuners die je verder kunnen ondersteunen.
Wie?
We werken met vier collega’s: per graad is er één leerlingenbegeleidster, en overkoepelend werken we ook met een jongerencoach.
Joke Van der Heyden: leerlingenbegeleidster eerste graad
Sara Pede: leerlingenbegeleidster tweede graad
Louise Lagrange: leerlingenbegeleidster derde graad
Branco Van Beversluys: jongerencoach voor herstelgericht werken.
Waar?
Je kan ons vinden rechtover het leerlingensecretariaat in de H-blok. De deur van Het Kompas staat altijd open, dus spring gerust eens binnen.
‘Accentwerking
‘Accent op elk talent’ luidt het motto van de Bernardusscholen. In onze school willen we de talenten van onze leerlingen samen met hen ontdekken en verder ontwikkelen. Niet iedereen leert echter op dezelfde manier of op hetzelfde tempo. Soms heeft een leerling meer leerkansen nodig en dan bieden we remediëringsoefeningen aan of geven we extra uitleg. Voor andere leerlingen gaat het te traag, waardoor ze afhaken en zo leerkansen te dreigen mislopen.
Aan dit risico probeert de ‘Accentwerking van het Bernarduscollege tegemoet te komen. In deze werking gaan een aantal leerkrachten samen met cognitief sterk functionerende leerlingen op weg om in te spelen op de specifieke noden die ze ervaren. We bieden hen extra uitdaging via projecten, workshops of trajecten op maat en we coachen hen bij de ontwikkeling van belangrijke (studie)vaardigheden. Bovenal willen we deze leerlingen in staat stellen om hun schoolloopbaan gemotiveerd en met een voldaan gevoel af te leggen. Met deze accenten werken we verder aan hun talenten.
In de praktijk?
Een leerling organiseerde een Repair Café om geld in te zamelen en te schenken aan Stad Oudenaarde om Oekraïense vluchtelingen te helpen.

Portaalwerking
Leerlingen met een andere thuistaal of een andere culturele achtergrond kunnen terecht bij de portaalwerking.
Het Nederlands als voertaal voor de verschillende onderwijsvakken is voor deze doelgroep niet altijd makkelijk. Daarom kunnen de portaalleerlingen zelf aangeven waar ze tegenaan lopen en vooral: wat hen kan helpen om ervoor te zorgen dat taal geen struikelblok, maar een toegangspoort wordt.
